Oduvek sam znala da romansa nema neki veliki uticaj na mene. Bila sam klinka kojoj čak i bajke gde se sve završava poljupcem i brakom i „i živeli su srećno do kraja života“ nije imalo velikog smisla. Može se reći da je kada me je Bog kreirao taj ženskasti gen kod mene malo zapostavio. Kao „ok gotova je“ a onda neko doda „ali zaboravio si da joj daš romantičnu dušu“ a on odgovara „pa pretpostavljam da će morati da živi bez iste“.
Ovaj, šalim se ovde sa vama, ali zaista sam realna. Još od malena nisam mogla da shvatim kako neko vidi brak i porodicu ka uzvišenje, bila sam ete koje je odrastalo na početku 21. veka, klinka modernog doba. Imala sam tu sreću da moja baka nije patetičar niti preveliki romantik „ljubav uđe kroz prozor Sara, glad dolazi direktno na vrata“ , reči koje slušam od kad znam za sebe. Tako je meni kao čitatelju romantika u knjigama i filmovima uvek bila sporedna stvar. Retko kad se desilo da me glavni par zainteresuje. U knjizi Džejn Ejr me je uglavnom zanimao Ročester, verujte mi na reč da mi je bilo svejedno da li će sirota Džejn da se uda za njega ili ne. Isti slučaj je bio sa knjigom Gordost i Predrasuda, gde mi je veći fokus bio na tome kako društvo razgovara nego na tome da li će Darsi i Liz da se venčaju. Prva knjiga u kojoj sam počela da se poistovećujem sa romantičnim delom priče bili su „Orkanski Visovi“, mračna i tamna romansa mnogima morbidna mene je pronašla na najbolji mogući način, i obožavala sam je! Potom je došao Murakami i njegova „Južno od granice, zapadno od sunca“ romansa koju sam proživela u svakom deliću nje. Nisam verovala da ću više naći knjigu u kojoj ću se saživeti sa romansom likova, sve dok nisam pročitala „Call Me By Your Name“. O knjizi za kojom je poludeo svet i filmu koji je za mene najbolji prošlogodišnji film vam pišem danas.
„Call Me By Your Name“ nam donosi priču o jednom letu u Italiji tokom ’80ih godina prošlog veka. Elio i njegova porodica provode svoje leto u letnjikovcu, u malom mestu u Italiji gde svake godine prime po jednog pisca koji dođe. Te godine odabrali su Olivera, perspektivnog mladića čiji šarm očarava sve ukućane. On i Elio dele terasu koja spaja njegove sobe a ubrzo se između njih razvija nešto veće.
KNJIGA
Ako sam nešto naučila o Acimanu tokom čitanja ove knjige to je da je on izuzetno atmosferičan pisac. On je autor kod koga osećaš kompletnu radnju. Aciman počinje ovu knjigu lagano ali sa jakom energijom i osećajem da je upravo spreman da te odvede u jedno drugo vreme. Početak ove knjige je bukvalno kao put kroz vremensku kapsulu, svaka nova rečenica te polako približava jednom vremenu mnogo pre našeg, ni ne trepneš a već si u tom svetu. Već osećaš miris mora, i Italiju, već možeš da čuješ zvuke dobro poznatih melodija i sve što je danas nekako bledi. Bez obzira što moda kao i ja sediš i čitaš na telefonu, način na koji Aciman prenosi knjigu je takav da više nemaš osećaj kao da si u svom vremenu, ne ti si u ’80im i ti živiš njihov život. Život vremena u kojem ja nisam ni bila rođena. Elio je narator knjige, kroz njegove oči posmatraš celokupnu radnju, interesantno je da u filmu mada Elio nije narator, sve vidiš iz njegove perspektive baš kao i u knjizi, ovaj potez reditelja je nešto što mi se jako dopalo. Ali o tome kasnije, da se vratim na Elia. Elio kao narator te stavlja u poziciju da automatski gledaš stvari iz njegovog ugla, to je osećaj od kog nema bežanja do poslednje stranice. Kroz Elia zavoliš ono što on voli u Oliveru, kroz Elia takođe ne voliš stvari koje njega nerviraju kod Olivera. Ova naracija iz prvog lica daje ujedno bliži uvid na pogled jednog mladića u kome bukti strast a sa druge strane ne daje jasan uvid na ostale likove pa i samog Olivera koji predstalvja nešto poput božanstva u ovoj knjizi. On je muškarac u koga si zaljubljen/a. On je čovek koji očarava svojim šarmom i čudni pogledom na svet. Interesantno je da do samog kraja ti zapravo ne upoznaš Olivera, jer Elio uporno odbija da nam prikaže Olivera kao ljudsko biće. Ne Oliver je nit fantazije koja se čini tako daleko od realnosti a opet ne možeš da odoliš da ne budeš ljubomoran/na na Elia što je on taj koji svira Oliveru klavir, što baš to leto on deli sa njim, sve ćeš to želeti sa sebe.
Dopada mi se predstavljanje Elia kao jednog adolescenta, dok Oliver jednako gori za željom da bude sa njim Oliver je muškarac koji sebe odlično kontroliše, sa druge strane Elio je mlad, željan svega, ne možeš da ga zaustaviš. Taj opis mladalačke nestrpljive energije je nešto što je Aciman sjajno odradio. Jako mi se dopalo što sam čitajući ovaj roman mogla da se transportujem u neka leta pre tehnologije i pre interneta. Leta koja sam provodila van grada u vikendicama, taj povetarac kada se spušta letnja noć, domaći sokovi i večera napolju. Čoveče, bilo je to dobro vreme. A kroz ovu knjigu sam se barem na par dana vratila u taj period. Još jedna stvar koja mi se jako dopala je kako Aciman koristi simboliku. Tako od početka knjige imamo kajsiju kao jedan do simbola koji se provlače od početka, tu je i Davidova zvezda koju Elio ne nosi dok Oliver otvoreno nosi, koja isto predstavlja simbole u ovoj knjizi. Sad sama romansa. Romansa u ovoj knjizi je prevashodno bazirana na jakoj hemiji između likova. Varnice između Olivera i Elia su tu još od prvog susreta, i podsvesno ili ne navijaš za njih. Još jedna pohvala-nema klišea! Autor ni jednog trenutka ne potencira na ovoj vezi kao na homoseksualnoj vezi, već je opisuje potpun o prirodno isto kao što u kasnijem delu romana opisuje vezu između jedne devojke i Elia. Nema naglašavanja, likovi nemaju isfemiziranost, bukvalno ne postoji ni jedan gej kliše a to se prenelo, hvala Bogu i na film.
Mana knjige: U pojedinim delovima autor je preterao sa erotikom. Dakle nemam problem da čitam o erotici ali da li me zeza neko da ima išta erotsko u tome što Elio stavio prljav Oliverov donji veš na glavu? Ozbiljno?
Ova knjiga predstavlja moju omiljenu vrstu štiva-laganu dramu. Ja volim da čitam drame, a najviše volim kad nema ni trilera ni previše teških trenutaka, već prosto dobre kvalitetne i lagane drame koje odmah iznesu svoju poentu. Takva knjiga je ova knjiga. I ima te sve moje preporuke.
FILM
Godina: 2017.
Uloge: Armie Hammer, Timothée Chalamet
Režija: Luca Guadagnino
Rotten Tomatoes: 96% (8,7/10)
IMDb: 8,1/10
Film izuzetno verno prenosi knjigu. Mislim da je reditelj generalno imao veliku prednost u vidu toga da knjiga nije velika i obimna samim tim je gotovo sve moglo da se prenese i osim kraja koji je pre isečen nego izmenjen ne vidi se velika razlika. Što je još važnije reditelj ej uspeo da u potpunosti prenese atmosferu knjige tako da nema razlike između čitanja ove knjige i gledanja filma. Retko kada imate isti doživljaj kada nešto čitate i gledate, verujte mi na reč da mi je filmska adaptacija bila kao da gledam sve ono što sam zamišljala u glavi na ekranu. Sa radom reditelja Luke Guadiana sam se upoznala kroz film „I am love“ o kome sam vam pisala (ostaviću link dole). Jasno je prepoznatljiv stil ii u ovom filmu bez obzira što je ono bila originalna priča dok je ovo adaptacija knjige. Ovaj čovek je rođen da radi klasične drame, kadrovi su mirni i staloženi a opet puni različitih emocija. Ono što mi se dopalo kada sam gledala prethodni njegov film kao i ono što mi se dopalo u ovom filmu je što je Luka taktičar. Ume polako da uvuče u celu priču, sve kreće lagano, ne deluje kao da ćeš se vezati za film, međutim scena po scena to se menja.
Kada već govorim o kadrovima, hajde da pričam malo o kinematografiji. Na prvi pogled sam mislila da je verovatno pogrešno što mi film deluje kao klasičan film iz ’80h a onda sam shvatila da gubim poentu i da je baš u tome čar filma. Kadrovi su svakim minutom sve lepši i lepši. Nisu oni vizuelno čudo. Juče sam gledala „Ubistvo u Orijent Ekspresu“ i ti kadrovi su vizuelno čudo. Međutim razlog zašto su ovi kadrovi savršeni je druge prirode. Ovi kadrovi prenose vreme i prenose osećaj leta. A to je prava umetnost, preneti priču na najbolji mogući način, tako da čestitam Sayombhu Mukdeeprom, (izvinite ja ne umem ovu transkripciju da uradim čovek je sa Tajlanda) na odlično obavljenom poslu u vidu vizuelnog prenošenja filma.
Gluma je na zavidnom nivou. Niko od ovih glumaca nije velika zvezda a opet svi oni su uspeli da izvuku toliko lepo svoje likove i verno predstave junake iz knjiga. Glavna zvezda svakako je Timoti Šalame koji igra Elia. Ovaj mladi glumac osigurao je sebi mesto među zvezdama u budućnosti, i preneo lik Elia baš onako kako sam ga zamišljala u knjizi. Međutim ono što se razlikuje od knjige je što je mene zapravo u ovom filmu „sa nogu oborio“ upravo on ne Oliver. Timoti ima šarm on svira klavir on toliko emocija govori samo pogledom. Glumac pred kojim je velika budućnost. Osim toga moraš da budeš jako dobar da budeš nominovan u istoj kategoriji u kojoj su Geri Odlman i Denijl Dej Luis, zar ne?
Fun fact: Timoti je prvi glumac rođen nakon '90-e godine koji je nominovan za u kategoriji najbolji glumac, Timoti je rođen 1995. godine.
Armi Hamer jer preneo baš ono što sam očekivala od Olivera ali uz to na čudan način dao je Oliveru još veću zavodljivost. Ostavio je Oliverovu misterioznost koju sam lik u knjizi ima a doprineo u tome da te konstantno tera da razmišljaš o njemu. Sjajan perfomans.
Teško je verovati ali hemija između ova dve hetero glumca je na vrhunskom nivou. Od momenta kada su prvi put zajedno u kadru do čuvenog momenta na terasi pa do samog kraja Timoti i Anri su pojam kako filmska hemija može da funkcioniše brutalno dobro, to što oni prenose na vas kao gledatelje je magija.
Moram da odam respect Džejmsu Avoriju za scenario koji je napisao. Scene su jako lepo povezane, kadrovi su ispunjeni i deluju bogato ni u jednom trenutku nema nepotrebnih dijaloga i svaka scena ima neko značenje, neka mu je sa srećom u kategoriji „adaptirani scenario“. Jako mi se dopada proces i faze kroz koji film prolazi bukvalno se osećaš kao da gledaš nečiji letnji raspust, doživljaj je potpun i mislim da da je ceo tim tu odradio fantastičan posao.
Red je da spomenem i muziku koja je savršenstvo u ovom filmu. Interesantno je da reditelj uvek sam bira muziku za svoje filmove tako da ovde nemamo kompozitora koji potpisuje ceo film već se radi o grupi autora. Lično smatram da je napravio pun pogodak odbravši pomalo melanholičnu ali atmosferičnu muziku za ovo ostvarenje. Pesma „Mystery of Love“ nominovana je za Oskara i imate moju preporuku da je poslušate.
Šta je mana: Postoji jedna scena koja je bila previše u filmu, bukvalno sam jedva uspela da je odgledam, realno je moglo i bez toga ali zanemariću.
Generalni utisak: Ja sam neko ko voli ovu vrstu priča. Ja volim lagane drame a jakom atmosferom. Ovaj film i knjiga su baš takvi. Najbolje od svega je što je ovo priča koja će vas opustiti ali koja će vas istovremeno edukovati i zabaviti. Imate sve moje preporuke da pogledate i pročitate i apelujem na naše izdavačke kuće da prevedu knjigu, definitvno je vredna čitanja. A dok ne prevedu slobodno se bacite na filmsku adaptaciju.
Linkovi vezani za ovaj post (ako želite više da pročitate idite na "open link in new tab" jer ne mogu da namestim da se sam dirketno otvara u novom):
☆ Twitter
Nisam znala da su naši najavili prevod, koji izdavač je u pitanju?
ОдговориИзбришиSlažem se sa tobom, "Total Eclipse" je sjajan primer hemije hetero glumaca, da nije tvoje preporuke verovatno ne bih ni čula za njega. Hvala!
Ono malo što sam od filma videla zaista obećava, muzika, atmosfera i pre svega gluma. Danas ću pronaći bolji snimak i odgledati film kako treba, pa javljam utiske.
ОдговориИзбришиHvala na tekstu, stavljam knjigu na listu za čitanje. :*
Jedva čekam da odgledaš ceo i da mi javiš utiske. Knjiga obavezna veruj mi da se nećeš pokajati :)
ИзбришиApsolutno sam uživala u ovom postu! Samo da sam ranije pustila ovu pesmu - pa uživanje bi bilo na perfektnom nivou :D
ОдговориИзбришиZnam za film, nisam ga gledala. Međutim, pročitavši post, imam još jedan razlog više da ga odgledam. Pesma baš obećava. Inače, ne volim da gledam trejlere, tako da nisam ni za ovaj film gledala. Uglavnom znam radnju, i znam da je drugarica oduševljena njime. :)
Hvala ti na sjajnoj recenziji i prenesenim utiscima. <3
Novi post :) | Instagram
ja sam trebala da pomenem pesmu ranije u tekstu, kako bi mogla da prati tekst ali uvek zaboraivm :)
ИзбришиObavezno gledaj mislim da je film koji bi se svima svideo (eventualno ga ne vole ljudi koji vole akciju i te brze filmove oni nalaze da je monotono jer radnja nema nikakve takve elemnte) :D
Hvala tebi na komentaru :)
Hvala puno Isidora :)
ОдговориИзбришиJedva čekam da odgledaš pa da mi javiše utiske. Znaš i sama da izbegavam da pišem opširno o knjigama (iz respecta tebi i blogerima koji se zaista razumete u materiju pisanja analiza knjiga) ali mi se ova zaista dopala pa sam želela da napišem utiske. Raduje me što stiže i kod nas obavezno ide na listu za kupovinu :)
Ja sma shvatila da je on radio tek po odgledanom filmu a videla sam da mi vuče na njegovu režiju on je inače iz Italije i baš ima taj više "evropski" stil rada nije nakićeno kao u Holivudu.
E planirala sam da ti pišem utiske o Orijent Ekspresu htela sam malo da slegnu pa da lepo uporedim.
Hvala za preporuke sigurno čitam i gledam u bliskoj budućnosti. Volim atmosferične priče :)
Timoti je kao lutka, harizmatičan i ne napadan a dobar glumac :)
ОдговориИзбришиJa mislim da on igra sa Seršei u Lady Bird, nisam još gledala ali obavezno ću ga gledati :)
Ja nikada nisam gledala tu verziju snežane verovatno mi je zato strana, ima Arme i ovde momente gde je malo uštoljen ali nema ih mnogo nekako se lepo stopio sa misterioznim Oliverom, generalno meni se mali Timoti više sviđa on je baš dpobro izneo film :)
Jeste, Timoti je i u filmu "Lady Bird". :) Meni se pak u filmu "Mirror, Mirror" jedino on i dojmio, šta znam, valjda zbog smotanosti.. Mada, pre će biti zbog fasade tj izgleda. :D U tom filmu je i Nejtan Lejn bio, ako se ne varam.
ОдговориИзбриши*pod on mislim na Armija of course.
ОдговориИзбришиJedina Snežana koju sma ja razmatrala da gledam je bila ona sa Stjuart (ne mora mene čovek mnogo da moli kad vidim Hemsvorta da se ne lažemo bolji frajer) ali sve nešto danas-sura i tako doveka inače ne volim bajku (dal verujete da mi je u anim iranoj verziji veštica i dan-danas jeziva da je izbegavam u širokom luku) :D
ОдговориИзбришиI meni je veštica bila i ostala užasna do današnjeg dana. Mada volim deo u kom Snežana i životinje čiste kuću. :)
ОдговориИзбришиMene je ona transformacija u kraljicu uvek plašila :D
ОдговориИзбришиIanče verujem da je ŠArliz odrala moram jednom da gledam :)